top of page

פרק 7 - פחד קהל - מה עושים איתו

עודכן: 13 בספט׳ 2019

פחד קהל הוא לא רק פחד אחד – הוא מורכב מכמה פחדים שמלווים את כל שלבי ההרצאה: הפחד להגיד כן להרצאה הראשונה שלך, החששות הנלווים להכנת ההרצאה, הקהל המאיים, וכמובן הרגעים על הבמה שמתחילים כמעט תמיד בפה יבש ובקול רועד.


בפרק הזה עברנו על השלבים העיקריים של כל הרצאה, סדנה או אפילו פגישה חשובה בחדר ישיבות, ביררנו מה הפחד הגדול הנלווה לכל שלב בחוויה שלנו, ושיתפנו את כל הכלים והטיפים המשתמשים אותנו אישית כדי להתמודד עם הפחדים האלה. כן, גם אחרי עשרות הרצאות.




 



שלב ראשון: להגיד כן להרצאה


למה בכלל כדאי להתמודד עם פחד קהל? כדי להיות מסוגלת להציג בפני אנשים (בכנס או בחדר ישיבות קטן) מסרים שחשוב לך להעביר, וגם בשביל המיתוג האישי: הרצאות בכנסים יכולות להביא לקידום אצל שכירים וללקוחות חדשים ופיתוח עסקי אצל עצמאים.


איך להעז להגיד כן?

* לזהות מתי את אומרת לא בגלל פחד, ומתי באמת אין לך מספיק תועלת בהרצאה וזה לא שווה את כל האנרגיות.


* להסכים לקבל את האופציה שלא יהיה טוב, כן, זה יכול לקרות – ולמרות זאת להביא את עצמי על הבמה עד הסוף, ויהיה מה שיהיה.


* קודם כל להתחייב (Commit first) – כשההרצאה עונה בדיוק על מה שאת רוצה מבחינת הקהל והנושא, להתגבר ולהגיד כן. איך תתמודדי אחר כך? נראה כשנגיע לגשר. העיקר להגיד כן.


שלב שני: התוכן, הכנת ההרצאה


פחד מרכזי נובע מהשאלה האם ההרצאה שלי באמת תביא ערך – תחדש ותהיה חדה ומעניינת?


* כדאי לברר מראש מי הקהל ומה רמת הידע שלו, וכך להקטין את אלמנט הניחוש ולהיות יותר בטוחה אם ההרצאה שלי מתאימה ומחדשת לקהל הזה.


* שאלת מפתח – מה הקהל ידע לעשות אחרי ההרצאה שהוא לא ידע לעשות לפניה. אם יש לשאלה הזאת תשובה פשוטה וברורה, זה יכול להרגיע שיש להרצאה ערך.


* אם נדמה לך שכולם כבר יודעים את הנושא שאת מדברת עליו ושאין לך מה לחדש – תבדקי אם את לא מוקפת באנשי מקצוע מהתחום שלך, כשבעצם יש עוד המון אנשים שדווקא ממש לא יודעים את זה וישמחו שתחדשי להם.


שלב שלישי: הקהל


מפלס הפחד עלול לעלות אם הקהל ברמה מקצועית גבוהה, או לחלופין אם יש בקהל אנשים שאנחנו מעריכות מאוד. ויש חשש גם ממה יגידו עלינו אחרי ההרצאה אם היא לא תהיה טובה.


אבל האמת היא שאם היא לא תהיה טובה כנראה פשוט לא ידברו עלינו, ושאם ידברו זה לא ממש יכול לפגוע בעתיד שלנו או בקריירה שלנו. מרגיע כשחושבים על זה, כי אין בעצם הרבה מה להפסיד :)


שלב רביעי: על הבמה


* הדקות הראשונות אוספות את הקהל ממה שהעסיק אותו קודם אל הנושא שאת רוצה לדבר עליו, לכן צריך להכין פתיחה שתכניס את הקהל לעניינים.


* אם מוטרדים מסוג המיקרופון, אפשר לברר קודם איזה סוג יהיה זמין – רגיל, עם חוט או בלי, או מדונה. זה משנה לבגדים וליכולת לדבר עם הידיים, אז מרגיע לדעת את זה מראש ולא להיות מופתעות על הבמה.


* אם ההרצאה מצחיקה זה מעיר את הקהל ומחבר אותו. כדאי לתבל את ההרצאה בהומור, ואם יש בהרצאה דוגמאות – לבחור דוגמאות מצחיקות. לא צריך לחשוש מלחזור על אותה הבדיחה בכל הרצאה, כי גם את וגם הקהל חדשים בכל פעם.


* בגדים – ללבוש רק כאלה שכבר ניסיתם, פשוטים, לא מנצנץ מדי כי לא ברור איפה תהיה התאורה, פשוט פשוט פשוט ונוח. הכי חשוב נוח.


* אם יש תקלות או בעיות על הבמה – תזכרו שאף אחד לא זוכר את זה אחר כך, ואם זוכרים זה בדרך כלל בחיבה ובסלחנות.


* עמידה בזמנים – לפני ההרצאה יש הרבה חשש שהזמן לא יספיק להכל או שנסיים לפני הזמן. בהרצאות אפשר להתאמן כדי לוודא שזה נכנס בזמנים (זה גם מעולה להידוק המצגת), ובסדנאות זה יותר ניסוי וטעייה – אפשר לרשום בסדנה הראשונה כמה זמן לקח בפועל כל דבר ואז לשנות בסדנה הבאה.


* מרגיע מאוד להתאמן מספיק פעמים עד שיודעות את המצגת וההרצאה מעולה.


* כדי לא לשכוח ולהיכנס לבלקאאוט בהרצאה – אפשר להכניס למצגת דברים שיזכירו לך מה את צריכה להגיד, אפילו בצורת אייקון קטן שמזכיר לך להגיד משהו חשוב או רומז מה עומדת להיות השקופית הבאה.


* להיות כנים עם הקהל ולשתף בהתרגשות או בלחץ, זה מקרב את הקהל ומרגיע אותך.


* לחפש בקהל את העיניים הטובות והאוהדות ולהיות איתן.


* לא לקחת אישית אפילו לרגע אם יש אנשים ששקועים בנייד שלהם או חמוצי פנים או נראים לא מרוצים. זה לגמרי אישי שלהם וזה תמיד תמיד יקרה, גם כשההרצאה שלך מושלמת.


קישורים שהוזכרו


א.נשים שהוזכרו

הילה כדורי

חגית גינזבורג

בר אומנסקי

ליאור פרנקל


633 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page