top of page

פרק 44 - להכיר ביצירתיות שלך

יוצא לך להגיד לעצמך לפעמים שאת פשוט לא יצירתית? שיש כאלה בני מזל שהרעיונות פשוט שופעים מהם, שיוצרים דברים מדהימים לארוחת בוקר ושהכישרון נשפך מהם כמו מים – ואת כנראה לא נועדת להיות אחת מהם?


בפרק 44 אנחנו סוקרות 5 אמונות שמגבילות את היצירתיות שלנו – ואז מפריכות אותן אחת אחת, ביסודיות, עם סיפורים משלנו וטיפים שייתנו לך אומץ לתת ליצירתיות שלך דרור. כן, גם אם אין לך כישרון ואם אין תועלת בדבר הזה שמתחשק לך לעשות. כי יצירתיות מגיעה בהמון דרכים וצורות, גם (ובעיקר) בתוך מגבלות, ויכול להיות שאם תתחילי לשים לב תגלי שאת דווקא כן יצירתית, והיצירתיות הזאת תתחיל לנבוט בעוד ועוד מקומות.


בפרק משולבות הקלטות של שי צברי, רונן גפני, רונית כפיר, אבישג שאר-ישוב, דנה ישראלי וערן גפן – שסיפרו לנו מהי יצירתיות בעיניהם. נעמה אורבך הקליטה לנו גם טיפים לטיפוח יצירתיות בילדים. תודה לכולם ולכולן על התובנות המרתקות שהעשירו את הפרק ואותנו >



 


על מה דיברנו

העלינו 5 אמונות שמגבילות את היצירתיות שלנו והפרכנו אותן.


אמונה ראשונה: יצירתיות היא יצירה של משהו חדש מאפס

במציאות: יצירתיות היא למצוא חיבורים חדשים בין דברים קיימים, לראות מחדש את מה שנמצא לפנינו וליצור קשרים שלא היו קיימים קודם.


טיפים

1. כל דבר יכול לתת השראה ליצירה, אפילו ניוזלטר שגרתי. לכן כדאי להיחשף לכמה שיותר חוויות, אנשים, מראות, תרבויות, רעיונות, צלילים ואימג'ים, כדי שיהיה לנו פול יותר רחב של חומרי גלם ליצור ממנו חיבורים חדשים.

2. לא להיבהל ממגבלות. לפעמים דווקא בתוך מגבלות שדורשות מאיתנו פיצוח – יוצאת מאיתנו הכי הרבה יצירתיות.


אמונה שנייה: רעיון יצירתי הוא רעיון מבריק, גדול וחשוב. אם אני לא עושה דברים גדולים ומבריקים – אני לא יצירתית

במציאות: יצירתיות היא המון דברים ולא משהו אחד ספציפי. יצירתיות מגיעה גם בדברים הכי יומיומיים וקטנים, כמו מה לבשל כשאין כלום בבית, איך לעשות בירוקרטיה באופן שתהיה יותר מהנה, להמציא מהר משהו שיסיח את דעתו של הילד הבוכה.


אמונה שלישית: רעיון יצירתי נוחת עלינו בבת-אחת ברגע קוסמי מדהים

במציאות: רעיון יצירתי יכול גם לנחות פתאום, אבל ברוב המקרים הוא ימשיך להתפתח הרבה זמן עד שיבשיל ויהפוך לרעיון טוב ממש. יצירתיות היא שרשרת של מחשבות מתפתחות.


טיפים

1. לא חייבים להוציא לפועל מייד, והרעיון הראשון הוא לא בהכרח הכי יצירתי. לפעמים צריך לתת לרעיון הראשוני להתפתח ולהבשיל (אינקובציה) והוא יהיה הרבה יותר יצירתי וטוב בהמשך.

2. לשהות בתוך הכאוס, בלי לפסול דברים, בלי לדעת מה יצא ולאן זה הולך ואיזה כיוון נכון. לאט לאט יתחברו דברים בצורה הכי יצירתית.


אמונה רביעית: התוצר של יצירתיות צריך להיות שימושי, רווחי או ברמה גבוהה

במציאות: אפשר (ומומלץ!) לעשות דברים יצירתיים שאנחנו נהנים מהם גם אם הם חסרי כל תועלת וגם אם אנחנו לא מוכשרים בכלל והתוצר בינוני מאוד. ליצור זו הנאה גדולה שמותר וכדאי לחוות גם בשביל הדבר עצמו, ולא בשביל התוצאות שלו. במילים אחרות, יצירתיות יכולה להיות משהו שכיף לך ומסקרן אותך גם אם אין לו שום שימוש או תועלת או תוצאה מצוינת.


טיפים

1. תכתבי גם אם זה לעולם לא יהיה רב מכר, ציירי ופסלי ונגני אם את נהנית מזה, גם אם לעולם לא תהיי ציירת או פסלת או נגנית וגם אם אף אחד לא יראה או ישמע לעולם את היצירות שלך.

2. לא חייבים להפוך את התחביב למקצוע ולא חייבים להרוויח כסף מכל דבר שאת מוכשרת בו, אפשר לעשות אותו סתם להנאתך.

3. כדאי להתחיל להניע יצירתיות בחיים שלנו גם אם היא בינונית במונחים של מבט חיצוני. כשמתחילים – זה מתפתח ומתרחב גם למקומות חדשים. אחרי שעושים משהו אחד יצירתי, אפילו אם הוא לא חשוב או לא מוצלח, פתאום רואים את היצירתיות שלנו בעוד דברים.


אמונה חמישית: מי שיצירתית – יצירתית תמיד ובהכל. אם אני לא יצירתית במשהו – אני פשוט לא יצירתית

במציאות: לכל אחת ואחד יש את התנאים שבהם היצירתיות שלנו פורחת.


טיפים

1. לא ללכת עם הראש בקיר במקומות שאין לנו יצירתיות, כי זה רק יוריד אותנו ויעמיק את חוסר הביטחון. במקום זה, ללמוד את עצמנו ולזהות איפה אנחנו שמחות, פורחות ויצירתיות, באילו תחומים, באילו פורמטים, באיזו שעה ביום ואפילו באיזה מקום גיאוגרפי.

2. להתחיל להיות יצירתיות במשהו, אפילו הכי קטן שמסקרן אותנו, כדי שיהיו לנו הזדמנויות ללמוד על היצירתיות שלנו ואיפה ואיך היא מגיעה.

3. לא להפסיק אם לא יוצא טוב, להמשיך ליצור ולהניע את גלגלי היצירתיות, כי גם אצל המוכשרים ביותר – על כל יצירה טובה יש עשרות גרועות. לא לשים את הפוקוס שלנו על הלא יצירתי שלנו אלא על הרעיון האחד שהצליח.


טיפים לטיפוח יצירתיות בילדים (תודה לנעמה אורבך)

1. לאפשר לילדים לחקור ולהתנסות בלי הפרעה, בלי הסבר של מבוגר ובלי התערבות חיצונית.

2. להתבונן בילד או בילדה הספציפיים שלנו בתקופה הספציפית שבה הם נמצאים, לזהות מה מעניין ומושך אותם ולהציע להם עוד מזה.

3. להבין שיצירתיות לא נראית אותו הדבר אצל ילדים שונים, ואולי היא לא תיראה כמו שדמיינו אותה או כמו שאנחנו היינו כילדים.


קישורים רלוונטיים ואנשים שהוזכרו – לפי סדר הופעתם בפרק


הקלטות אורחים ואורחות

5:48 שי צברי

10:45 רונן גפני

18:12 ערן גפן

22:41 נעמה אורבך

28:00 אבישג שאר-ישוב

35:22 דנה ישראלי

36:46 רונית כפיר


463 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page