פרק 21 - להכיר את עצמך מחדש | עם בן מורג

עודכן ב: מרץ 22

כשהיה סטודנט גילה בן מורג שהחיים הם לא בדיוק מה שסיפרו לו, ושהוא רוצה לפגוש את עצמו מחדש, הפעם באמת.


בפרק 21 של ביסמוט ויפרח – הפודקאסט שייתן לך אומץ, בן משתף אותנו בכלים מפתיעים, בסדנאות מרתקות ובנקודת מבט חדשה על שינוי הרגלים – כדי שנעז לבקר קצת יותר מחוץ לאזור הנוחות, לפגוש את עצמנו במצבים חדשים ולשים לב מה מניע אותנו ואיך לבחור טוב יותר בפעם הבאה.


בפרק הזה אנחנו מדברות עם בן על איך להכיר את עצמך באמת, למה חשוב לשים לב לרעשי הרקע שמפריעים לנו להקשיב לעצמנו, ובעיקר – איך עושים את זה כחלק מהחיים, ממש בתוך היומיום.

בואו להכיר את עצמכם.



Spotify | Google Podcasts | Apple Podcasts | Castbox | Pocket Casts



דע את עצמך | בן מורג


אם אמות מחר ואוכל להשאיר אחריי רק עצה אחת, רק ידיעה אחת קטנה שצברתי בעולם, היא תהיה זאת: דע את עצמך.


דע את עצמך, את תוכך ותודעתך, דע מה מעצבן אותך ומה מספק אותך ולמה.


דע איך זה בדיוק כשאתה מתרגש או לחוץ, איך זה נחווה מבפנים ואיך זה נראה מבחוץ.

איך זה מרגיש בלב כשאתה מתגעגע לאהובה ואיך נחסם קנה הנשימה כשמישהו דוחף בתור לאוטובוס ואיך רוטטות הידיים כשנושאים אליך עיניים ואיך השפה משתרבבת מעצמה אם חושבים מחשבה עצובה.


דע את התרבות שלך ואת השפה ואת המנהגים שלך ושל הוריך, והורי הוריך, כי חלק ממך הם.


דע את עצמך ואת יחסך לעולם ולא תצטרך להתאמץ עוד לעולם לשנות את העולם.

על מה דיברנו

שלושת העקרונות של בן לבחירת עבודה:

1. שמאפשרת לפתח את עצמי, להיות שלם וליהנות ממנה

2. שתורמת לעולם והופכת אותו למקום טוב יותר

3. שמכניסה מספיק כדי שיהיה אפשר לעשות אותה לאורך זמן


וכדי לדעת איפה נוכל להגיע לנתינה האולטימטיבית הזאת – צריך להכיר את עצמנו, ללמוד את עצמנו, ללמוד מה התשוקות שלנו, מה המעצורים שלנו, מה השכבות שנערמו עלינו וצריך לפרק.


גדלנו עם הרבה "אמיתות" שהן לא אמת – גם על העולם וגם על עצמנו. הלמידה העצמית נועדה למוטט אותן ולגלות מחדש את העולם ואותנו.


לצאת לגלות את עצמנו מחדש – זה דורש אומץ, כי לא ידוע מה נגלה שם. לכן כדאי שיהיו לנו עוגנים, מקום בטוח לחזור אליו מהניסויים ומהלמידה, למשל משפחה, חברים קרובים או בן/בת זוג שיקבלו אותנו בסוף המסע הזה בדיוק כמו שאנחנו.


שלושת אזורי הלמידה העצמית

הלמידה באזור הנוחות היא מועטה. לאזור הפאניקה אנחנו לא רוצים להגיע.

כדי ללמוד את עצמך צריך לבקר לפחות מדי פעם באזור הלמידה. זה יכול להיות ביקור אינטנסיבי כמו סדנת סוף שבוע מרוכזת, וזה יכול להיות ביקור קטנטן כמו לעצום עיניים באוטובוס בדרך לעבודה ולנסות להבין מה קורה סביבך, או לנהוג לעבודה בדרך אחרת מהרגיל.



9 דרכים ללמוד את עצמך


1. סדנאות וריטריטים – מאפשרים לצאת מאזור הנוחות באופן מובנה. וכמה שיותר הזוי בעיניכם – ככה יש יותר סיכוי ששם תלמדו על עצמכם הכי הרבה. זה מאפשר להגיע למצבי חוסר נוחות קיצוניים, בין השאר כי יודעים שבסוף חוזרים למקום הבטוח. אפשר אחר כך לשלב תרגילים מהסדנאות האלה גם ביומיום שלנו. מסגרות כאלה מאפשרות להתמסר עד הסוף, to trust the process, וככה ללמוד יותר על עצמך. הן מאפשרות גם לבודד התנסויות וחוויות מסוימות, וככה ללמוד איך אנחנו מרגישים ומתנהגים וחושבים מולן בתנאי מעבדה.

2. ללמוד לאן מופנית תשומת הלב שלנו ואיך לשלוט בה – כדי ללמוד את עצמנו אנחנו צריכים להיות אלה שמחליטים לאן תשומת הלב שלנו מופנית ומה אנחנו רוצים לראות יותר או פחות בתוכנו ומסביבנו. למשל, אם נצליח להפנות את תשומת הלב שלנו לכל מיני רעשים שנשמעים כל הזמן גם בתוכנו וגם מחוצה לנו – נוכל ללמוד להשקיט אותם ולפתוח לנו עולם חדש. מדיטציה היא כלי חזק ומרכזי ללמידת שליטה בתשומת הלב (אפשר עם עמותת תובנה, שמנגישה את החוויה בכל סופ"ש).

3. לשים את עצמך במצב שבו הדברים המוכרים מתפנים ונעלמים, ואז נפתח מקום לדברים חדשים שאולי אפילו לא ידענו על עצמנו. למשל לעבור לעיר חדשה.

4. לזהות את אזורי הנוחות שלנו בתוך היומיום ולנסות לצאת מהם מדי פעם בכוונה, רק כדי לראות מה קורה לנו שם. למשל, לזהות איך וכמה אנחנו משתמשים בסמארטפון ולנסות לעשות משהו שם קצת אחרת. זו יכולה להיות מסגרת להתמודדות עם הרגלים רעים – לזהות את ההרגל שאנחנו רוצים לשנות ולנסות לעשות משהו אחרת, באופן נקודתי, כמו ניסוי קטן, רק כדי שנלמד רגע איך אנחנו מול השינוי הזה ומה קורה לנו כשאנחנו פועלים אחרת. למשל, לא לעשן רק יום אחד; במשך כמה ימים מוגדרים להפסיק לאכול כשאנחנו לא רעבים יותר; וככה להחזיר לאט לאט שליטה ולבחור עם מה אנחנו רוצים להתמודד ועם מה לא. זה יכול גם לשמש אותנו כדי לעודד הרגלים טובים בחיים – לבחור באופן מודע לעשות מה שלא נוח כי זה חשוב לנו. כל היומיום שלנו בנוי מאלפי בחירות יומיומיות וקטנות, וכל בחירה כזאת היא מקום לבחור לצאת מאזור הנוחות ולהיכנס לאזור הלמידה וללמוד את עצמך מחדש. ולפעמים – כמו בהפסקת עישון – צריך להתנסות במשהו שוב ושוב עד שלומדים את עצמנו ומצליחים להתמודד עם ההרגל. צריך אומץ להיפגש עם ההרגל הזה פנים אל פנים, וגם אם ההרגל מנצח – להיות בחמלה ולהבין שגם אם לא עכשיו, לא נורא, למדתי משהו מהניסוי הזה וכשיגיע הזמן ננסה שוב. התמודדות עם הרגלים רעים יכולה להיות יותר נוחה כשיש מסביבנו אנשים אחרים שחוו את זה, או אנשים שמקשיבים לקיטורים שלנו, וכשיש לנו בחיים אנשים שיקבלו אותנו ממש כמו שאנחנו, עם כל ההתמודדויות.

5. להאט – למצוא זמן לבטלה, לבהייה ולשעמום. לא חייבים לפנות לזה זמן מיוחד, אלא אפשר בנהיגה, ברכבת, במקום שעת הטלוויזיה שלי בערב. בזמן הבהייה אפשר לנסות לזהות את תבניות המחשבה שלנו.

6. לכתוב את המחשבות שלנו – כל מחשבה שנכתוב תהפוך להיות נוכחות, אחת יחידה מתוך מיליארד המחשבות. זו עוד דרך לפגוש את עצמנו מחדש.

7. לשאול אחרים – לבקש מאנשים לספר על חוויות שהיו להם איתנו או איך הם תופסים אותנו. אפשר גם אנונימית. זה נותן פרספקטיבה מעניינת והרבה חומר למחשבה.

8. ללמוד – לקרוא כל ערב 3 עמודים לפני השינה, לראות סרטים, לקחת קורס באינטרנט. אין כסף מושקע יותר טוב מכסף שמושקע בלמידה. כשאנחנו לומדים על משהו חיצוני – אנחנו תמיד לומדים דרך זה גם על עצמנו. וגם כאן לא חייבים לפנות לזה זמן מיוחד, אפשר לנצל "כיסים של זמן" כמו זמן רחיצת הכלים או הדקות במיטה לפני שנרדמים.

9. ליצור – למצוא את הכלי שלנו ליצור, בין שזו יצירה פלסטית או בניית קהילה או פודקאסט או בישול – כל אחד ואחת יכולים למצוא משהו שהם יכולים ליצור שלא היה קיים קודם. דרך היצירה לומדים המון על עצמנו.

קישורים רלוונטיים

הרשת באר שבע

ארץעיר

עמותת תובנה

סדנת לקטים

סדנת שפת הציפורים

נא לגעת


0 צפיות

כל הזכויות שמורות לכנרת יפרח והדר ביסמוט  |  bismut.yifrah@gmail.com